Veiligheid is een basisrecht


Mensen hebben het recht zich veilig en geborgen te voelen in Boutersem. We hanteren daarom een nultolerantie tegen elke vorm van geweld. Zo maken we het contact met de verschillende hulpdiensten, die tussenkomen in Boutersem, toegankelijker. Het vergroten van de fysieke veiligheid van onze inwoners in hun privé-omgeving en de publieke ruimte toetsen we hierbij altijd grondig af op inbreuken tegen het fundamentele recht op privacy. Camera’s accepteren we enkel als onderdeel van een breed gedragen preventie- en sanctiebeleid met veiligheidsmaatregelen die aantoonbare veiligheidsrisico's aanpakken. We hanteren een actief beleid rond digitale veiligheid en privacy om misbruik van persoonlijke gegevens uit te sluiten. 

Groen werkt

Cybersecurity gemeentelijke diensten

Het lid van het Bijzonder Comité van de Sociale Dienst en de gemeenteraadsleden van Groen doen actief mee aan de lessen over cybersecurity georganiseerd door het gemeentebestuur. Door regelmatig online lessen te volgen die verschillende topics aansnijden over cybersecurity, wapenen we mee de gemeente Boutersem als potentiëel doelwit van cybercriminelen. We zijn als gemeente die omgaat met vertrouwelijke gegevens, namelijk een interessante gegevensbron die misbruikt kan worden.

De zwakste schakel in de beveiliging van vertrouwelijke gegevens, is vaak een menselijke. Wij streven bijgevolg naar de volledige uitrol van een waterdichte meervoudige authenticatie voor alle gemeentemedewerkers en politieke mandatarissen met toegang tot de gemeentelijke administratieve werkplatforms. Daarom nemen we met Groen mee onze verantwoordelijkheid op om deze lessen geregeld op te volgen en in de praktijk te brengen. We delen deze info ook met onze inwoners.

 

We werken als lokaal bestuur samen met de politie om een geïntegreerd lokaal veiligheidsbeleid uit te bouwen. De bestrijding van diefstal en geweldpleging vormt daar een klassiek onderdeel van. Andere belangrijke doelstellingen zijn verkeersveiligheid, bescherming van het leefmilieu , omgevingshandhaving en sociale veiligheid. We kiezen met Groen voor een integraal veiligheidsbeleid dat werkt aan de hele veiligheidsketen: preventie, handhaving en nazorg.


1. 💚🤝 Preventie door inwoners te betrekken

De veiligheidsketen start bij een breed preventiebeleid. Het voorkomen van criminaliteit is de beste strategie om zowel de delicten als het onveiligheidsgevoel bij inwoners tegen te gaan. We investeren in onderwijs, huisvesting, jeugdbeleid, dorpsvernieuwing en de inrichting van de openbare ruimte. Een veilige publieke ruimte ontwikkelen kan enkel door alle betrokkenen te raadplegen. Het overleg én het resultaat ervan zorgen voor een beter sociaal weefsel in de buurt. Wijkagenten en wijkcomités leveren elk hun bijdrage in veiligheidspreventie. Goede afstemming en overleg is een voorname opdracht voor het bestuur. Nabijheid van de politie is de grootste troef van onze visie op veiligheid. 

Het veiligheidsbeleid slaagt pas als inwoners als volwaardige partners betrokken worden in dit beleid. We willen geen samenleving waar iedereen voortdurend iedereen in het oog houdt. Wel een samenleving waar burgers hun verantwoordelijkheid opnemen. We moedigen via sensibilisering en burenbemiddeling inwoners aan om problemen in dialoog op te lossen. We stimuleren slachtoffers en getuigen om aangifte te doen van élk misdrijf.  Zo  willen we onze inwoners die slachtoffer worden van seksueel-, familiaal- of zinloos geweld extra aanmoedigen om onmiddellijk na de feiten klacht neer te leggen tegen de dader(s) om de herhaling en de eventuele escalatie van geweld in de kiem te smoren.

Buurtinformatienetwerken (BIN) zien wij als een belangrijke vorm van positief engagement van buurtbewoners in het kader van een bredere buurtwerking. Groen pleit daarenboven voor de oprichting van buurtontmoetingsnetwerken (BON) die instaan voor de verwelkoming van nieuwe inwoners in de wijk. BIN's dreigen immers zonder het verbindende tegenwicht van een buurtontmoetingsnetwerk uit te draaien op een ongezonde vorm van sociale controle en kunnen de privacy bedreigen of de verantwoordelijkheid voor onveiligheid afschuiven op de burger zelf. Veiligheids- en integratieprojecten worden in samenspraak met de buurtbewoners georganiseerd, maar niet zonder professionele leiding.

We geven prioriteit aan de preventie van criminaliteit. We ondersteunen inwoners, handelaars en bedrijven met budgetvriendelijk en effectief preventieadvies rond eigendomsbeveiliging en de beschikbare premies voor technische preventiemaatregelen. We schakelen een versnelling hoger inzake het anti-fietsdiefstalbeleid. Concreet organiseren we veilige fietsenstallingen, fietsgraveeracties, sensibilisering rond effectieve fietsbeveiligingen door onze fietsers, de actieve opsporing en terugbezorging van gestolen fietsen.

Groen werkt

Fietsdiefstallen aan het station

Naar aanleiding van de vele fietsdiefstallen aan het station van Vertrijk vroeg Groen dat aangiftes van fietsdiefstallen aangemoedigd moeten worden door het installeren een laagdrempelige aangifteprocedure zowel online als rechtstreeks bij de hulpdiensten. Online aangiftes zijn enkel effectief als de meldingssite en het aangifteformulier van de politie goed werken. We moeten onze inwoners op het hart drukken dat berichten op sociale media énkel een aanvulling vormen voor de noodzakelijke aangifte van de diefstal of de beschadiging van hun fiets. Een doeltreffend beleid naar fietsdiefstallen door het gemeentebestuur moet namelijk vertrekken vanuit geactualiseerde en representatieve cijfers. Aangiftes vormen de hoeksteen van het preventiebeleid.

Het is zaak om die cijfers ook niet enkel periodiek te evalueren maar ook om ze flexibel op te kunnen vragen teneinde snel in te spelen op een plotse toename van fietsdiefstallen en opzettelijke beschadigingen van fietsen en bromfietsen. We eisen het opstellen van een  draaiboek met acties die ondernomen moeten wanneer de frequentie toeneemt. Het draaiboek wil Groen vervolgens laten opnemen in het zonale veiligheidsplan van onze politiezone. Bovendien dient elk gemeentebestuur die pretendeert de zwakke weggebruikers prioritair te beschermen, het gemeentelijk fietsbeleid als de hoeksteen te gebruiken voor de uitwerking van het gemeentelijk mobiliteitsbeleid in haar totaliteit. Mensen dienen bijgevolg aangemoedigd om de fiets als eerste gebruiksmiddel te kiezen voor hun korte dagdagelijkse verplaatsingen in Boutersem. Het aanleggen van nieuwe fietspaden vormt een weliswaar belangrijk onderdeel in de duurzame mindshift bij onze inwoners om de fiets te pakken. We vroegen meermaals dat dit met prioriteit op de politieraad besproken kon worden. Groen had in de voorbije legislatuur geen vertegenwoordiger in de politieraad en ondanks veelvuldig aandringen kregen we ook geen actieve feedback naar onze gemeenteraad(sleden) toe.

We vroegen meermaals naar een veilige fietsenstalling aan het station maar ook naar bijkomende veilige fietsenstallingen op andere plaatsen. We hebben in het verleden al bekomen dat er op vraag van Groen bv de verlichting werd aangepakt aan de fietsenstalling van het station, dat er ook een oproep werd geplaatst om altijd aangifte te doen bij diefstal. Het bestuur moet hier een topprioriteit van maken. De online formulieren werkten niet, mensen geven het op om aangifte te doen, de politie is onderbemand en we betalen nog altijd de 'volle pot' voor een service die maar half werkt...


2. 💚🤝 Politiezorg van hoge kwaliteit

We zetten volop in op een nabije en aanspreekbare politie, die borg staat voor een kwalitatieve basispolitiezorg (onthaal, wijkwerking, interventie, slachtofferopvang, opsporing en onderzoek, handhaving en herstel van de openbare orde, verkeer).

  • Het wijkcommissariaat in Boutersem moet een goed onthaal bieden door middel van een gewaarborgde permanentie en respect voor de privacy van ieder die aangifte wil doen.
  • De politie is nabij en aanspreekbaar voor iedereen. Er zijn voldoende wijkagenten die dagelijks en ook te voet of per fiets in Boutersem aanwezig en aanspreekbaar zijn.
  • Contactgegevens van wijkagenten worden permanent vermeld in het maandelijkse infobladalsook op de hoofdpagina van de gemeentelijke website zodat iedereen snel de nodige info heeft om beroep te doen op hun hulp. 

De politie handelt integer en gemeenschapsgericht. De politie moet ook verantwoording afleggen en antwoorden op de vragen die de gemeenschap i.h.b. het bestuur haar stelt.

Groen werkt

Volledig inzicht in de werking van de politiezone

Aan het begin van de legislatuur was er een grote onderbezetting in het politiepersoneel in onze politiezone. Er was een permanente onderbemanning van het korps, deels door langdurige afwezigheden, deels door het niet ingevuld geraken van openstaande vacatures. Hierdoor betaalde Boutersem geld aan een politiezone die niet de diensten kon bieden die de inwoners verdienden. Het 'overschot' werd onder andere geïnvesteerd in het nieuwe hoofdpolitiekantoor in Lubbeek.

Door deze permanente onderbezetting, werden vele taken van het politiekorps niet naar behoren uitgevoerd. Bij navraag door Groen, bleek bijvoorbeeld dat de politiezone al gedurende langere periode geen actieve informatie doorspeelde over snelheidscontroles. Slechts door de expliciete vraag van Groen, werden deze terug proactief gecommuniceerd aan het gemeentebestuur en werden de gegevens opnieuw op vraag van Groen gepubliceerd in het gemeentelijk informatieblad. Inwoners moeten zien dat de politie controleert en verbaliseert en dat er wel degelijk een grote pakkans is voor zij die de verkeersregels niet naleven.

Op het einde van de legislatuur ondervroegen we het bestuur opnieuw waarom de afgevaardigde van de politie meermaals niet aanwezig was op het maandelijkse mobiliteitsoverleg met de dienst mobiliteit, de technische dienst en bevoegde schepen. Agendapunten met de politie werden steevast uitgesteld omdat er niemand van de politie aanwezig was. Groen stelde dit meermaals aan de kaak. Politie moet aanwezig zijn in het straatbeeld, komen opdagen op het overleg over mobiliteit en gericht aanwezig zijn aan b.v. de schoolpoort om de verkeersregels in de omgeving te handhaven.

Groen had de voorbije legislatuur geen vertegenwoordiger in de politieraad en vroeg meermaals op de gemeenteraad dat de verkozen politieraadsleden, onze grieven naar voren brachten op de politieraad. We vroegen meermaals over terugkoppeling naar de gemeenteraad. Het lijkt ons dan ook noodzakelijk dat de korpschef aan het begin van de legislatuur uitgenodigd wordt voor een korte introductie in de gemeenteraad. Ook de rapportering van de uitgevoerde snelheidscontroles valt hieronder.


3. 💚🌍 Handhaving

Groen vraagt dat de verkeersregels consequent gehandhaafd worden. Dat kan door overtredingen daadwerkelijk te bestraffen, maar ook door te sensibiliseren, overtreders te ontmoedigen en verantwoord rijgedrag te stimuleren.

Controles zijn nodig op overdreven snelheid, foutparkeren, rijden onder invloed achter het stuur en zwaar vervoer in onze dorpskernen. Het consequent verbaliseren van alle verkeersovertredingen behoort tot de kerntaken van elke politie-inspecteur. Een combi van de politie die patrouilleert en niet onderweg is naar een dringende oproep, verbaliseert wanneer verkeersinbreuken worden vastgesteld. We laten dit niet enkel over aan politieagenten die als specifieke taak de verkeershandhaving uitvoeren.

Groen werkt

Controles en evaluatie tonnagebeperkingen

Groen diende in juni 2024 een voorstel in dat unaniem goedgekeurd werd op de Gemeenteraad betreffende controles op de doorgang van zwaar verkeer in onze dorpskernen.

Er geldt in Boutersem een tonnagebeperking van 3,5 ton met zonale geldigheid met uitzondering van plaatselijk verkeer in de zone afgebakend door de N3 (Leuvensesteenweg) en de wegen die de grens vormen met de buurgemeenten Bierbeek, Lubbeek en Tienen (noordelijk deel as N3) (gemeenteraadsbeslissing 27/10/2022). Telraam data (telraam.net) op de Kerkomsesteenweg geeft echter aan dat tot 20% van het verkeer geregistreerd is als 'zware voertuigen' en op sommige dagen zijn er meer dan 1000 zware voertuigen geteld. Hoewel enkel telraamgegevens geen onderscheid kunnen maken of verkeer al dan niet plaatselijk is, lijkt het uitermate onwaarschijnlijk dat er op een dag 1000 zware voertuigen louter bestemmingsverkeer zijn.

Ook op de Aarschotsebaan wijzen de telraam data aan dat het percentage 'zwaar verkeer' gemiddeld tussen de 10 en 15 % van het verkeer uitmaakt. Op weekdagen worden er vaak meer dan 300 'vrachtwagens' geregistreerd! Een zelfde beeld in de Groenstraat waar er gemiddeld 10% zwaar verkeer gemeten wordt door de telraam data terwijl het hier over een straat exclusief voor plaatselijk verkeer betreft, boven op de zonale tonnagebeperking. Daarnaast zijn er nog andere gemeentewegen, zoals onder meer de Lubbeeksestraat, waar zich geen geregistreerde telramen bevinden, maar waar ook te veel doorgaand zwaar verkeer wordt opgemerkt.

Al het voorgaande geeft dan ook een ernstige indicatie dat de geldende zonale tonnagebeperkingen voortdurend genegeerd worden, en aldus niet het nodige effect hebben op het ontmoedigen van doorgaand vrachtverkeer in de zone. Voor de verkeersveiligheid, de verkeersleefbaarheid en de luchtkwaliteit (cfr gemeenteraadsbeslissing 27/10/2022) is het niet wenselijk dat lokale gemeentewegen in Boutersem 'misbruikt' worden als sluiproute voor doorgaand vrachtverkeer. Lokaal bestemmingsverkeer dient daarentegen ontzien te worden.  

Een permanent inzicht op de eventueel uitgevoerde controles, alsook een evaluatie van de zonale tonnagebeperkingen, dringt zich dan ook op.

De gemeenteraad vraagt dat het college van burgemeester en schepenen actief overlegt met de lokale politiezone om de handhaving op de zonale tonnagebeperking van 3,5 ton (uitgezonderd plaatselijk verkeer) in Boutersem te verhogen en concreet inzicht te krijgen in de uitgevoerde controles en de resultaten ervan.

Daarnaast vraagt de gemeenteraad aan het college van burgemeester en schepenen, dat er opnieuw overleg wordt gevoerd met de omliggende gemeenten om de zonale tonnagebeperkingen regelmatig en grondig te evalueren.

De gemeenteraad wordt op de hoogte gehouden van de genomen stappen van het college van burgemeester en schepenen en koppelt hierover terug.

 

Een goede handhaving van alle geldende milieurechtsregels vormt het sluitstuk van het lokale milieubeleid. Dit betekent dat milieuhandhaving structureel deel uitmaakt van het zonale veiligheidsplan van de politiezone. Verder vormt de milieuhandhaving een gedeelde verantwoordelijkheid van de milieudienst, die actief haar controlefunctie uitoefent en zorgt voor een goede klachtenbehandeling bij de lokale politie, die van milieucriminaliteit een prioriteit maakt. Sluikstorters en andere milieudelicten worden steeds bestraft in Boutersem.


4. 💚 Nieuwe technologieën versus privacy

Inwoners moeten hun privacy beschermd weten en niet van overheidswege voortdurend en intensief getraceerd worden onder het mom van 'het garanderen van de veiligheid van de burgers'. We evalueren met Groen kritisch het installeren van veiligheidscamera's. Veiligheidscamera’s kunnen geen politieagent vervangen!

Een slimme inzet van camera's kan evenwel zinvol zijn. Zo garanderen flitscamera's bijvoorbeeld een effectieve massahandhaving van de verkeerswetgeving in het dagelijks verkeer waarbij elke weggebruiker gelijk wordt behandeld. Camera's kunnen belangrijke informatie bieden bij gerechtelijke opsporingen en zijn een krachtig instrument in de aanpak van georganiseerde en grensoverschrijdende criminaliteit. ANPR camera's herkennen nummerplaten en dragen bij aan een goede verkeersveiligheid (trajectcontroles), het opsporen van illegaal transport, gestolen en onverzekerde voertuigen. Ze werken bovendien ontradend voor het plegen van woninginbraken en illegale handel.

Camera’s kunnen gebeurlijk selectief ingezet worden. We doen dit echter altijd op basis van een democratisch debat in de gemeenteraad. We laten de gemeente en politie waken over een correcte naleving van de regels voor privé-bewakingscamera’s. We stellen duidelijk grenzen aan dataopslag, aan dataverspreiding en aan de analyse van gekoppelde databronnen die de privacy kunnen schenden.

Groen werkt

ANPR-camera's voor trajectcontroles?

Bij de heraanleg van de Stationsstraat / Smidstraat werd na buurtprotest, de snelheid verlaagt naar 30km/u. Uit snelheidscontroles blijkt echter dat veel bestuurders zich niet aan deze snelheidsnorm houden. Moeten er ANPR-camera's komen? Idem voor Leuvensesteenweg: liefst 71% van de chauffeurs houdt zich b.v. niet aan de limiet van 50km/u in Roosbeek. Onaangekondigde snelheidscontroles blijven belangrijk om de verkeersregels te handhaven. Maar ook bekendmaking van de resultaten van snelheidscontroles zijn belangrijk om chauffeurs te doen inzien dat snelheidsovertredingen niet onbestraft worden in Boutersem. ANPR-camera's voor bijvoorbeeld trajectcontroles kunnen een laatste middel zijn om de snelheidslimieten te handhaven, maar enkel na een democratisch debat in de gemeenteraad en met onze inwoners. Het mag geen structurele inkomstenbron worden van de gemeente.


5. 💚 Overlast

Gemeentelijke Administratieve Sancties zijn een zinvol instrument in een lokaal veiligheidsbeleid, omdat zij toelaten snel te reageren op alle vormen van overlast en kleine criminaliteit die veel ergernis wekken maar anders vaak onbestraft blijven. (GAS)-boetes mogen geen structurele inkomstenbron van de gemeente worden maar zijn een werkmiddel om respectvol gedrag bij alle inwoners en passanten te bevorderen. We zetten maximaal in op bemiddeling en op herstelgerichte, zinvolle taakstraffen.


6. 💚 Nazorg

Nazorg is de belangrijke laatste schakel in de gemeentelijke veiligheidsketen. We communiceren als gemeente laagdrempelig welke verschillende diensten klaar staan om informatie en ondersteuning te bieden. Zorg voor goede toeleiding vanuit de lokale politie naar diensten voor slachtofferbegeleiding. Als er sprake is van een slachtoffer bij een overtreding, moet de dader een kans krijgen tot bemiddeling. Bij een bemiddeling dient de dader tot inzicht te komen van de nadelige gevolgen die zijn/haar gedrag met zich mee heeft gebracht en kan hij/zij eventueel een gesprek - in aanwezigheid van de bemiddelaar- hebben met het slachtoffer.

We zetten in op alternatieve maatregelen en straffen. Als jongeren lichte inbreuken plegen als nachtlawaai, winkeldiefstallen of illegale graffiti, wordt een gesprek georganiseerd tussen politie, ouders en jongere. De gemaakte afspraken worden in een contract gegoten. Deze afspraken gaan over alles wat belangrijk is voor het gezin: school, vrije tijd, de band tussen ouders en jongere,... Wanneer de ouders en de jongere een engagement aangaan tot begeleiding, gaat de begeleider samen met de jongere en de ouders na op welke domeinen ondersteuning en opvolging wenselijk is.