Onderwijs is de motor van onze samenleving. Scholen zijn cruciale spelers in onze lokale gemeenschap maar ze zijn ook zoveel meer dan onderwijs. De school is vaak het kloppende hart van de buurt. De school is een belangrijke hefboom tegen armoede en ongelijkheid. Daarom gaat Groen voor een gezonde en ondersteunende leeromgeving voor zowel kinderen als volwassenen.
1. 💚🤝 Brede scholen die buurten verbinden
Scholen zijn niet alleen onderwijsinstellingen, maar ook buurtverbinders. Een school mag geen afgesloten eiland zijn. Ze maakt best zoveel mogelijk verbinding met verenigingen, buurtinitiatieven én met het lokale beleid. Samenwerkingen rond vrije tijd, natuur, klimaat, mobiliteit, ruimtelijke ordening… zijn bijzonder waardevol. Daarnaast hebben scholen een belangrijke signaalfunctie wat betreft armoede en sociale uitsluiting.
- We werken actief aan een beleid rond brede scholen voor alle Boutersemse scholen en stellen een brede school coördinator aan.
- We zetten maximaal in op het delen van de beschikbare ruimte. Lokalen kunnen na school ingezet worden voor huiswerkbegeleiding. De sporthal kan gedeeld worden met de lokale turn- of dansclub. De speelplaats kan opengesteld worden als ontmoetingsplaats voor de buurt… Via een stimulans- en subsidiebeleid, kunnen we alle scholen in Boutersem betrekken in dit verhaal.
- We leggen een 'brede school toets' op bij nieuwbouwprojecten en renovaties. De Polydroom is bv. zo'n voorbeeld van een zaal die polyvalent kan gebruikt worden zowel door de school als verenigingen in Boutersem. Turnlessen worden gegeven in de Sport'O'Droom. De speelplaats van de gemeentelijke basisschool Boutersem (GBB) wordt gedeeld met de buitenschoolse opvang Ferm en met gemeentelijke activiteiten,...
- We betrekken de scholen van alle netten. De gemeente neemt de regierol op en promoot het brede school concept tijdens overlegmomenten met alle scholen in Boutersem.
- We betrekken academies actief bij de brede school, om een divers publiek te bereiken in het deeltijds kunstonderwijs. De lokalen van de gemeentelijke bassischool Boutersem worden op dit moment bv. al gebruikt door de lokale vestiging van de academie regio Tienen (ART) voor de opleiding muziek.
- We dragen bij aan het behoud van de dorpsscholen in onze landelijke kernen. Zij versterken er het sociaal weefsel. Groen wil een oplossing voor het kleuterschooltje in Willebringen. De wijkschool moest samen met het aanpalende buurthuis van Willebringen, op het einde van schooljaar 2022 sluiten omwille van brandveiligheid. Sindsdien staat de site leeg. De gemeente dient het schooltje en het buurthuis te renoveren zodat ze in de toekomst weer in gebruik kan komen en de Willebringse kinderen opnieuw in hun eigen dorp naar school kunnen. Er is een werkgroep patrimoniumbeheer met vertegenwoordigers van enkele fracties die in een traject van Landelijke Gilden is gestapt om over de invulling van de site na te denken, maar de uitkomst daarvan is nog niet duidelijk.
2. 🤝 Onderwijs als motor voor Gelijke kansen
Scholen zijn sterke spelers in onze lokale gemeenschap. Goed onderwijsbeleid versterkt kansen en gaat de strijd aan tegen ongelijkheid. We gaan voluit voor warm en eerlijk onderwijs, waar leerlingen, ongeacht hun achtergrond, de ruimte krijgen om zich te ontwikkelen tot kritische, mondige jongeren en later volwassenen. Op school voelen leerlingen, ouders en personeel zich goed. Ze worden ondersteund om samen te werken aan de toekomst. Hoe kunnen we als lokale bestuur hieraan bijdragen?
- We versterken de instroom van kleuters in het onderwijs (kleuterparticipatie).
- Overgangsmomenten zijn momenten waarop ongelijkheid versterkt wordt: overgang van kinderopvang naar kleuterschool en van kleuterschool naar lager onderwijs. We besteden extra aandacht aan deze scharniermomenten door te werken met flankerende projecten.
- De wijzigingen in het inschrijvingsdecreet beperken de slagkracht van lokale besturen om te werken aan gelijke onderwijskansen en een eerlijke sociale mix. Door het capaciteitsbeleid kunnen we actief inzetten op inclusief onderwijs met gelijke kansen voor alle kinderen.
- We laten ouders kennismaken met de verschillende scholen van alle netten in de buurt.
- We zorgen voor een warm onthaal voor nieuwkomers door in te zetten op sterke verbindingen tussen de school en de gemeente. Maak OKAN klassen bekend met het vrijetijdsaanbod van de gemeente. De jeugddienst kan taalstimulerende activiteiten zoals bv. taalkampen aanbieden. Ook een lokaal jeugdhuis (één van onze doelstellingen) kan met specifieke activiteiten deze doelgroep bereiken. We ondersteunen taalonderwijs bij volwassenen door het organiseren van bv. praattafels of taalpunten in de bibliotheek. We organiseren het aanleren van Nederlands op een ongedwongen en speelse manier, weg van een dwingende of bestraffende methode. Ouders en volwassenen worden ondersteund en worden taalkansen aangeboden in samenwerking met partners en organisaties.
- We betrekken leerlingen met een beperking of specifieke leernoden bij projecten zoals de inrichting van het speeltuintje in de buurt van hun school.
- We gaan in gesprek met (ouder)verenigingen over de veiligheid en mobiliteit in de buurt van de Boutersemse scholen.
3. 💚🌍🤝 Gezonde en veilige school- en leeromgevingen
Een gezonde leeromgeving verdient hoog op de agenda te staan. Zowel voor de fysieke als mentale gezondheid van onze kinderen en jongeren zijn scholen mede verantwoordelijk. Voor ieder kind een gezonde schoolmaaltijd, speelplezier in de natuur en een veilige route van de school naar huis en omgekeerd. Binnen een inclusief schoolklimaat waar pesten en grensoverschrijdend gedrag worden aangepakt zodat elk kind zich goed kan voelen op school.
- We kiezen voor lekkere, gezonde en duurzame schoolmaaltijden. Voor die gezonde maaltijden betalen ouders een faire bijdrage naargelang hun inkomen. Vegetarische maaltijden op school laten kinderen kennismaken met nieuwe smaken en verkleinen de milieu-impact. In samenwerking met externe partners kunnen we ook projectmatig werken rond betaalbare, gezonde voeding. We zetten maximaal in op lokale, ecologische en faire voeding op school.
- We streven naar een Groene en Avontuurlijke Speelplaatsen (GRAS) op elke Boutersemse school. Een GRAS daagt kinderen uit om te bewegen. Natuurelementen verhogen speelkansen. Pestgedrag daalt wanneer kinderen in een meer ontspannen sfeer spelen. Ook buiten de lesuren is een GRAS een natuurlijke leeromgeving voor kinderen. Door speelplaatsen open te stellen voor de buurt werken we tegelijkertijd aan een Brede School.
- Omgevingsonderwijs biedt voordelen voor leerling, leerkracht en school. Leren over de natuur kan best te midden van de natuur. Het project rond Door en door Boutersem kan hier bv. in bijdragen voor bassischool de Notelaar in Vertrijk.
- We maken een schoolroutekaart om ouders en kinderen een leidraad te bieden hoe ze veilig met de fiets of te voet naar school kunnen gaan. We zetten maximaal in op veilige schoolomgevingen voor álle Boutersemse scholen, ook de schoolroute van en op weg naar school. Daarom is bv. het cruciaal dat de fietspaden langs de Kerkomsesteenweg snel gerealiseerd worden in de volgende legislatuur. Niet alleen bevindt de gemeentelijke basisschool zich langsheen deze belangrijke verbindingsas, maar ook de muziekacademie, de Sport'O'Droom, het culturele centrum met de bibliotheek,...
- We maken samen met alle scholen ook werk van een sterk beleid tegen pesten en grensoverschrijdend gedrag.
Groen werkt Groen gaf voorafgaand aan de gemeenteraad van mei 2023, aanbevelingen en opmerkingen aan het schepencollege bij het opstellen van het bestek voor de schoolmaaltijden van de gemeentelijke basisschool. Zowel kleuters als kinderen van de lagere school zullen in de hoofdvestiging langs de Kerkomsesteenweg en in de buurtschool in Neervelp, kunnen genieten van een gezonde schoolmaaltijd. Hiervoor werd er op de gemeenteraad van mei een nieuw bestek uitgeschreven. Groen vraagt wel om de schoolmaaltijden duurzamer te maken. “Als gemeentebestuur moeten we het goede voorbeeld geven en aandacht hebben voor restafval, transport en milieu-impact van de schoolmaaltijden”, zegt Jan Vanautgaerden, gemeenteraadslid voor Groen Boutersem. “Er moeten best lokale en seizoensgroenten aangeboden worden en zo heeft vis bij voorkeur een MSC-label.” De schoolmaaltijden moeten daarnaast ook gezonder zijn, meent Groen. “De Hoge Gezondheidsraad adviseert kleinere porties rood vlees. Zo kan er ook wekelijks een veggiedag zijn en wordt er bekeken of dieetmaaltijden aangeboden kunnen worden. Hopelijk kunnen kinderen die een allergie hebben, dan ook genieten van een gezonde schoolmaaltijd.” |
---|
4. 🌍🤝 Scholen beheerd door lokale besturen
Gemeentelijk onderwijs inrichten is niet goedkoop. Toch biedt het veel voordelen. De gemeente heeft een grotere impact op infrastructurele keuzes en kan eigen accenten leggen in lijn met zeer concrete lokale noden. Het is belangrijk dat we als gemeente Boutersem blijven investeren in ons lokaal onderwijs door zowel in te zetten op het eigen gemeentelijke onderwijs (GBB), als op een samenwerking met de scholen van de andere netten in Boutersem.
- De voorbije jaren is er terecht heel wat geïnvesteerd in scholenbouw in Boutersem. Er is nood aan een voldoende kwalitatief aanbod, zodat leerlingen zo dicht mogelijk in de buurt onderwijs kunnen genieten. We kiezen bij de bouw van scholen voor multifunctionele infrastructuur waarbij het concept van de Brede School de leidraad is.
- Bij het maken van een nieuwe buurtschool zorgen we tevens voor een gemeenschapsvormend project door inwoners te laten participeren. De buurtschool van Willebringen is zo'n plek waar we zo'n gemeenschapsvormend project proberen uit te werken, in combinatie met een buurthuis voor alle inwoners.
- We zetten bij nieuwbouw en renovatie van onze scholen volop in op duurzame, energiezuinige, kwaliteitsvolle en gebruiksvriendelijke architectuur. We maken van de school een partner om de energie- en klimaatcrisis tegen te gaan en helpen bij het aanvragen van subsidies en begeleiding om de bestaande scholen energieneutraal te renoveren.
- We geven, gebaseerd op wetenschappelijke inzichten uit het onderwijsveld, elementen als brede school, duurzame en gezonde scholen en een sterke sociale reflex een duidelijke plaats binnen de pedagogische visie.
- Elke leerling en leerkracht is welkom op school, wat die ook draagt. Soms is er sprake van groepsdruk. In dat geval wordt er gekeken naar proportionele maatregelen om hierop in te grijpen. We geven dit aandacht bij de opmaak van de pedagogische visie.
- De strijd tegen het lerarentekort is een belangrijke Vlaamse doelstelling. Als lokaal bestuur kunnen we mee proberen deze doelstelling te realiseren. Zo willen we inzetten op aanvangsbegeleiding voor startende leerkrachten. We proberen te focussen op het verhogen van de instroom en zijstroom en het beperken van de uitstroom en spelen in op de actuele noden. We experimenteren daarnaast met co-teaching.
5. 💚🤝 Flankerend onderwijsbeleid
We werken in Boutersem aan gezonde, brede en inclusieve scholen.
- We organiseren structureel overleg tussen de verschillende netten om het concurrentieklimaat te breken en samenwerking te stimuleren. Dit overleg kan een aanvulling zijn op het Lokaal Overleg Platform. Dit overleg is ook belangrijk om eventuele capaciteitsnoden in kaart te brengen.
- We proberen te werken met brugfiguren in het onderwijs. Een brugfiguur is een neutrale vertrouwenspersoon die aan de slag gaat in één of meerdere scholen. Zij/hij werkt netoverschrijdend en tracht de kloof tussen ouders, school en relevante sociale partners te verkleinen. Brugfiguren vangen signalen op vanuit de scholen rond armoede, ongelijkheid, drempels,… en geven deze door aan het lokale bestuur en het bredere middenveld (bv. armoedeorganisaties). Ze zijn de spilfiguur tussen scholen, ouders en de buurt. Zie ook het hoofdstuk 'Sociaal Beleid en Armoedebestrijding'.
- We investeren in een breder onderwijsopbouwwerk. Anders dan brugfiguren, die vaak één-op-één werken met ouders, wegen onderwijsopbouwwerkers ook beleidsmatig en inhoudelijk op het schoolbeleid. Ze helpen met outreachend werk scholen om een verbindend schoolklimaat te realiseren.
- We voorzien financiële stimuli voor scholen die extra inzetten op kwetsbare leerlingen. Dit kan door middel van subsidies of een ander ondersteuningsaanbod. Samen gaan we voor armoedebewust onderwijs in Boutersem.