Mobiliteit


De kunst van het ontmoeten

Mobiliteit gaat over het verbinden en ontmoeten van mensen in plaats van de kunst van het ontwijken. We zorgen in Boutersem voor een aantrekkelijke omgeving met voorzieningen op wandel- en fietsafstand. We zorgen dat de straten in Boutersem er in de eerste plaats zijn voor de mensen en dat iedereen er mobiel kan zijn.

We breiden de zones 30 waar mogelijk uit, in overleg met de inwoners. Fietszones worden verder uitgerold en we anticiperen op nieuwe ontwikkelingen zoals elektrische fietsen, steps, deelmobiliteit en elektrische wagens wat voor extra uitdagingen zorgt. Tegelijk maakte corona duidelijk hoe erg we snakken naar ruimte om te wandelen en te fietsen.


1. đŸ’šđŸŒđŸ€ Nabijheid

Nabijheid is de beste garantie voor een gezonde mobiliteit. Basisvoorzieningen liggen bij voorkeur op wandel- en fietsafstand zodat te voet of met de fiets een logische keuze wordt in Boutersem. 


2. 💚🌍 Straten voor mensen

  • We maken van zones 30 de norm in wijken. We bekijken samen met inwoners wat mogelijk is zodat het veilig blijft voor iedereen. Is er bebouwing aan beide zijden van de straat, dan is op wegen die geen doorgangsfunctie hebben, een zone 30 een goed uitgangspunt. Sneller kan enkel uitzonderlijk voor een aantal belangrijke verbindingswegen Ă©n vraagt om aangepaste infrastructuur, zoals vrijliggende fietspaden.
  • In een deel van de kern of van woonwijken kunnen we expliciet kiezen voor autoluwe zones of voor woonerven (maximumsnelheid 20 km/u, de auto is er te gast).
  • In het ideale geval blijkt de gewenste snelheid ook uit het wegbeeld: als de weg een racebaan lijkt dan gedragen bestuurders er zich ook naar. We proberen ook gebruik te maken van kleine, voorlopig ingrepen die de verkeersleefbaarheid en omgevingskwaliteit verbeteren, bijvoorbeeld door een deel van een buitenmaats kruispunt om te vormen tot een ontmoetingsplek voor mensen uit de buurt.
  • We maken gebruik van de mogelijkheden om het ontmoetingskarakter en de verkeersveiligheid van straten te vergroten, met betrokkenheid van de bewoners, via maatregelen als leefstraten, buurtstraten, vakantiestraten, speelstraten en schoolstraten.
  • We passen het STOP-principe consequent toe en plaatsen stappers op de eerste plaats. We zorgen in de eerste plaats voor hoogwaardige voetgangersinfrastructuur: een vlot bewandelbare ondergrond, voldoende brede, obstakelvrije wandelruimte, veilige oversteekplaatsen,...
  • We besteden aandacht aan de verschillende groepen zoals senioren, mensen met een beperking, ouders met een kinderwagen, jonge kinderen,... We hebben daarbij aandacht aan comfort, veiligheid maar ook aan belevingskwaliteit. Een bankje op regelmatige afstand maakt wandelen een stuk haalbaarder voor mensen op leeftijd of wie slecht te been is.
  • We voeren een actief beleid rond trage wegen: we voeren het tragewegenplan zo goed als mogelijk uit. We herevalueren en bekijken waar we winst kunnen halen. Niet alleen recreatief, maar ook functioneel een goede zaak voor onze inwoners. Oude buurtwegen, maar ook nieuwe aangelegde verbindingen zorgen voor een aangename, veilige en efficiĂ«nte verbinding voor stappers en trappers. Indien er herverkaveld wordt en een trage weg loopt door het terrein, proberen we eerst de trage weg te herstellen vooraleer de verkaveling goed te keuren op de gemeenteraad.
  • We ontmoedigen sluipverkeer  door een goede categorisering van de wegen en een consequente inrichting afgestemd op de functie van de weg (regionale of interlokale (verbindings)weg, ontsluitingsweg of erftoegangsweg). We werken nauw samen met de vervoerregio Leuven om ons lokale beleid af stemmen op de plannen van de ruime regio maar zorgen ook voor actieve input richting de vervoerregio om de noden en bezorgdheden van onze inwoners weg te werken. Circulatieplannen en tonnagebeperkingen kunnen hardnekkig sluipverkeer tegengaan. Landelijke wegen die toch als sluipweg worden gebruikt, kunnen door een eenvoudige ingreep als een 'knip' door middel van een tractorsluis of een neerklapbaar paaltje waar enkel landbouwers een sleutel voor hebben, een veilige fietsverbinding worden.
  • We blijven inzetten om doorgaand vrachtverkeer uit onze gemeente te weren. De goedgekeurde tonnagebeperking moet gehandhaafd worden en geĂ«valueerd opdat deze geen dode letter blijft. Boutersem is geen racebaan voor zwaar verkeer. We maken afspraken met omliggende gemeenten om dit samen met hen in overleg te herbekijken.
  • Leveringen en werfverkeer aan het begin en einde van de schooldag in de wijde omgeving van de scholen worden geweerd.
  • Extra lokale pakjespunten beperken het aantal bestelwagens dat door woonbuurten rijdt.

Groen werkt

Voorstel Groen controles en evaluatie tonnagebeperkingen op lokaal zwaar verkeer unaniem goedgekeurd op de gemeenteraad van juni 2024

Agendapunt controles en evaluatie tonnagebeperkingen

Er geldt in Boutersem een tonnagebeperking van 3,5 ton met zonale geldigheid met uitzondering van plaatselijk verkeer in de zone afgebakend door de N3 (Leuvensesteenweg) en de wegen die de grens vormen met de buurgemeenten Bierbeek, Lubbeek en Tienen (noordelijk deel as N3) (gemeenteraadsbeslissing 27/10/2022). Telraam data (telraam.net) op de Kerkomsesteenweg geeft echter aan dat tot 20% van het verkeer geregistreerd is als 'zware voertuigen' en op sommige dagen zijn er meer dan 1000 zware voertuigen geteld. Hoewel enkel telraamgegevens geen onderscheid kunnen maken of verkeer al dan niet plaatselijk is, lijkt het uitermate onwaarschijnlijk dat er op een dag 1000 zware voertuigen louter bestemmingsverkeer zijn.

Ook op de Aarschotsebaan wijzen de telraam data aan dat het percentage 'zwaar verkeer' gemiddeld tussen de 10 en 15 % van het verkeer uitmaakt. Op weekdagen worden er vaak meer dan 300 'vrachtwagens' geregistreerd. Idem in de Groenstraat waar er gemiddeld 10% zwaar verkeer gemeten wordt door de telraam data terwijl het hier over een straat gaat exclusief voor plaatselijk verkeer boven op de zonale tonnagebeperking. Daarnaast zijn er nog andere gemeentewegen, zoals onder meer de Lubbeeksestraat, waar zich geen geregistreerde telramen bevinden, maar waar ook te veel doorgaand zwaar verkeer wordt opgemerkt.

Al het voorgaande geeft dan ook een ernstige indicatie dat de geldende zonale tonnagebeperkingen absoluut onvoldoende nageleefd worden, en aldus mogelijk niet het nodige effect hebben om doorgaand vrachtverkeer in de zone te ontmoedigen. Voor de verkeersveiligheid, de verkeersleefbaarheid en de luchtkwaliteit (cfr gemeenteraadsbeslissing 27/10/2022) is het niet wenselijk dat lokale gemeentewegen in Boutersem 'misbruikt' worden als sluiproute voor doorgaand vrachtverkeer. Lokaal bestemmingsverkeer dient daarentegen ontzien te worden.  

Een concreet zicht op de eventueel uitgevoerde controles, alsook een evaluatie van de zonale tonnagebeperkingen, dringen zich dan ook op.

Beslissing:

De gemeenteraad vraagt dat het college van burgemeester en schepenen actief overlegt met de lokale politiezone om de handhaving op de zonale tonnagebeperking van 3,5 ton (uitgezonderd plaatselijk verkeer) in Boutersem te verhogen en concreet inzicht te krijgen in de uitgevoerde controles en de resultaten ervan.

Daarnaast vraagt de gemeenteraad aan het college van burgemeester en schepenen, dat er opnieuw overleg wordt gevoerd met de omliggende gemeenten om de zonale tonnagebeperkingen grondig te evalueren.

De gemeenteraad wordt op de hoogte gehouden van de genomen stappen van het college van burgemeester en schepenen en koppelt hierover terug.

  • We blijven inzetten op het maximaal ontharden van onze publieke ruimte. Naast het project Door en door Boutersem dat in overleg met de inwoners verdergezet wordt, willen we samen met de inwoners mee nadenken waar we extra kunnen ontharden, denken we b.v. aan het dorpsplein in Roosbeek of Butsel. Maar ook overdadig gebruik van asfalt in de straat, moet durven herbekeken worden. We maken de fouten van het verleden goed door de inzichten van vandaag waar mogelijk in te passen in het straatbeeld. De straat wordt opnieuw een extra ontmoetingsruimte om het sociale weefsel te versterken, ook voor het klimaat en de biodiversiteit een goede zaak door extra groenruimte en meer mogelijkheden voor infiltratie van regenwater.

Groen werkt

Groen over voetweg 27 op de gemeenteraad van mei 2024:

Het bezwaar van Agentschap Landbouw en Zeevisserij: het is geen goed voorbeeld van rationeel ruimtegebruik om op deze wijze een uitholling en bebouwing van het agrarisch gebied te bewerkstelligen ten kosten van de open ruimte.

Eigenlijk had de verkaveling in 2021 nooit goedgekeurd mogen worden om het perceel op te splitsen. Niet zozeer op basis van het gewestplan, dat geeft volgens mij wel aan dat het in woongebied met landelijk karakter ligt. Maar wel omwille van bv de leidraad die opgesteld gaat worden waarin er staat dat voor Butsel en de andere landelijke woonkernen, het 'opdelen van percelen niet wenselijk' is. Hier zit je op de grens met agrarisch gebied en iedereen weet dat bij het opstellen van het gewestplan er nogal kwistig met de fluostift woongebied gecreerd is geweest waar we nu met de huidige inzichten nooit woongebied meer zouden creeren. Waarschijnlijk is dit inderdaad landelijk woongebied maar je kan je afvragen of het wenselijk is om dit aan de rand met agrarisch gebied aan te snijden. Dat strookt dus al niet met je eigen visie uit de leidraad die opgesteld wordt.

Daarnaast vallen we in herhaling, of beter gezegd jullie vallen in herhaling met het verleggen van die voetwegen. Of moet ik opnieuw verleggen van virtuele voetwegen. Ja, nog niet zo lang geleden op de gemeenteraad van maart is voetweg 29 verlegd, op identieke wijze om er voor te kunnen zorgen dat er gebouwd kon worden. Ook een voetweg die in praktijk niet meer bestaat. Hier identiek, voetweg 27 verleggen die in de praktijk al lang had opengesteld moeten zijn. Op het prioriteitenplan was deze voetweg 3e hoogste prioriteit omdat het een kortere en veilige verbinding tussen Kapelstraat en Smisveldstraat is. Je had ook de bijkomende voorwaarde kunnen opleggen om de voetweg op de kavel te verplichten. Nu verleg je de voetweg naar buiten die 2 kavels waardoor de hete aardappel weer wordt doorgeschoven... weer een gemiste kans volgens mij. En ook door die voetweg nu opnieuw te verleggen maak je de kans dat die voetweg ooit opengesteld gaat worden opnieuw kleiner terwijl je nu juist een hefboom hebt om die voetweg open te leggen. Je had nu een hefboom om die voetweg nu gedeeltelijk open te stellen, die geef je nu opnieuw uit handen. Dus ja meer dan genoeg argumenten om opnieuw tegen te stemmen totdat jullie met een degelijk tragewegenbeleid afkomen.


3. đŸ’šđŸŒđŸ€ De fiets op het goede spoor

Fietsen zit in de lift. Ook in Boutersem investeren we meer en meer in veilige fietsinfrastructuur maar de zwakste schakel bepaalt nog altijd of de fiets een veilig alternatief is voor de auto. De opkomst van de elektrische fiets blijkt een gamechanger in het woon-werkverkeer, ook in Boutersem.

  • We investeren verder in veilige fietspaden en fietsroutes, niet alleen recreatief maar vooral ook functioneel en maken daarbij maximaal gebruik van de subsidiemogelijkheden die Vlaanderen en de provincie bieden voor bovenlokale functionele fietsroutes (BFF), fietssnelwegen of aanpassingen aan de fietsinfrastructuur. Volgens de gemeentemonitor vindt slechts 28% van de inwoners dat er voldoende fietspaden in Boutersem zijn.
  • De ontbrekende schakels in het fietsroutenetwerk worden zo snel als mogelijk weggewerkt: de Kerkomsesteenweg, het vervolg van de fietssnelweg tussen Boutersem en Tienen, de Leuvensesteenweg, een veilige verbinding tussen Neervelp en Vertrijk, een alternatief voor de Stationsstraat/Smidstraat,... Er wordt bekeken waar er nog knelpunten liggen in het BFF (bovenlokale functionele fietsroutenetwerk) of waar winsten te behalen zijn. Er wordt maximaal ingezet op subsidies van Vlaanderen en de provincie Vlaams-Brabant om deze fietspaden te realiseren.
  • We kiezen voor de hoge kwaliteitsnormen van het vernieuwde fietsvademecum, zodat de aangelegde fietsinfrastructuur toekomstbestendig is. Wat vandaag op maat is, dreigt over tien jaar al achterhaald te zijn. Het aantal fietsers neemt jaar na jaar toe, en het succes van grotere formaten als bakfietsen en elektrische fietsen (o.a. speedpedelecs) stelt nieuwe eisen aan onze fietspaden.
  • Alle wegen moeten veilige fietswegen zijn. We zorgen voor de veiligste fietsoplossing in elke situatie, voor alle type fietsers. De veiligste fietsoplossing wordt bepaald in functie van de verkeerssnelheid, het verkeersvolume en de breedte van de weg. Als de snelheid en/of de intensiteit van het gemotoriseerd verkeer te hoog ligt, is een apart fietspad een must. Maar in woongebied is gemengd verkeer een perfecte keuze, met nadruk op de actieve weggebruiker. Een uitgebreid netwerk van fietszones in Boutersem maakt ruimte voor de fietser. 
  • We investeren in de veiligheid van kruispunten, bijvoorbeeld door ze conflictvrij te maken. Zo moet het Agenstschap voor Wegen en Verkeer aangespoord worden om het kruispunt van de Leuvensesteenweg met de Stationsstraat conflictvrij te maken. We maken gebruik van de nieuwe regelgeving om op het kruispunt vierkant groen in te voeren voor voetgangers en fietsers. Doorstroming voor auto's mag niet primeren op veiligheid voor voetgangers en fietsers! Ook voetgangers en fietsers moeten niet bedelen aan de knop om veilig over te steken. Nu worden ze maar al te veel ontmoedigd doordat de verkeerslichten zo afgesteld zijn dat ze een extra cyclus moeten wachten. Rechtsaf of rechtdoor door rood voor fietsers, kan een mogelijkheid zijn voor fietsers, mits dit veilig kan en maakt het fietsen aantrekkelijker.
  • We investeren in voldoende kwalitatieve en veilige fietsenstallingen in de publieke ruimte (zowel grootschalig rond belangrijke bestemmingen als het station, bibliotheek, gemeentelijke feestzaal, dorpspleinen, bushaltes, als kleinschalig op buurt- en straatniveau), en kiezen voor ambitieuze fietsnormen voor woningen, bedrijven en semipublieke locaties. Volgens de gemeentemonitor vindt slechts 18% van de inwoners dat er genoeg fietsenstallingen zijn in Boutersem!
  • We voeren een aanvullend actief antifietsdiefstalbeleid. We maken het inwoners gemakkelijker en moedigen ze aan om aangifte te doen, zetten in op preventie door middel van b.v. fietsgraveeracties en zetten ook in op actieve controles. Zie ook hoofdstuk 'Veiligheid' voor meer uitleg. 
  • We investeren in ondersteunende fietsinfrastructuur, zoals laadinfrastructuur, fietspompen, herstelmateriaal- en diensten,... Hoppinpunten zijn hiervoor een geschikte locatie. Ook samenwerking met horeca en toeristische infrastructuur biedt kansen.
  • We maken fietsen voor iedereen toegankelijk, onder andere door cursussen op maat of door een fietsbibliotheek op te starten (voor kinderen, maar ook voor volwassenen).
  • We moedigen fietsen door het gemeentepersoneel aan, door naast een fietsvergoeding ook leasefietsen aan te bieden.
  • We werken als bestuur nauw samen met organisaties zoals de Fietsersbond die aandacht hebben voor voetgangers en fietsers. Zij bieden een frisse en kritische kijk op wat er goed en fout loopt op vlak van mobiliteit voor de meest kwetsbare weggebruikers. Vaak maken kleine ingrepen aan de weginfrastructuur al een groot verschil voor hen.

Groen werkt

Voorstel Groen fietspad Neervelpsestraat unaniem goedgekeurd door de gemeenteraad van juni 2024 

Agendapunt fietspad Neervelpsestraat

Toelichting bij het agendapunt:

Er is nood aan een veilige, functionele fietsroute tussen Neervelp en Vertrijk. Het gemeentebestuur heeft in de voorbije jaren de mogelijkheden bekeken om naast de reeds bestaande verbinding langs de gewestweg N 234, een alternatieve trage verbinding te maken in de Velpevallei tussen Neervelp en Vertrijk om een veilige functionele route voor voetgangers en fietsers tussen beide dorpen te maken. Voorlopig is er geen oplossing gevonden.

Het snelheidsverschil tussen de zone 30 in de Smidstraat in Vertrijk en de Neervelpsestraat voorbij de versmalling richting autosnelweg is te groot. Men gaat er onmiddellijk van 30km/u naar 70km/u en omgekeerd. Gemotoriseerd verkeer dat richting Vertrijkdorp gaat, moet te bruusk vertragen.  

Volgens het vademecum fietsvoorzieningen van het Agentschap Wegen en Verkeer kan 70km/u indien er een vrijliggend Ă©Ă©n- of tweerichtingsfietspad ligt met een minimale tussenstrook van 1,50 m met de rijbaan. Het fietspad in de Neervelpsestraat is echter smal en aanliggend op hetzelfde niveau als de rijbaan zonder tussenstrook waardoor een snelheidsregime van 70km/u op dit moment niet te verantwoorden valt. Bovendien wordt er regelmatig geparkeerd op het fietspad ter hoogte van de oprit van de autostrade richting Leuven

Aan het afrittencomplex gebeuren er daarenboven regelmatig auto-ongevallen, onder andere door de beperkte zichtbaarheid met de tunnel, maar ook voor fietsers is de huidige snelheid onaangepast aan de complexe verkeerssituatie. De zichtbaarheid van fietsers die richting Neervelp rijden, is beperkt voor auto's die de afrit nemen vanuit Leuven.

Gezien het gemeentebestuur wel verder inzet op een parallelle verbinding langs de Smidstraat/Stationsstraat maar er voorlopig geen oplossing is voor het verlengstuk richting Neervelp, noch langs de huidige Neervelpsestraat, noch voor een alternatieve route in de Velpevallei.

Gezien de Neervelpsestraat deel uitmaakt van het bovenlokale functionele fietsroutenetwerk van de provincie Vlaams-Brabant.

Gezien we de veiligheid voor fietsers en voetgangers moeten garanderen langs de bestaande verbinding.

Gezien de voorstellen tot het fysiek scheiden van het fietspad met de rijbaan en het verlagen van de snelheid langsheen het traject voorlopig kunnen bijdragen tot de veiligheid van fietsers (en voetgangers), in afwachting van een oplossing op lange termijn.

Beslissing:

De gemeenteraad vraagt dat het college van burgemeester en schepenen verder overlegt met het Agentschap Wegen en Verkeer, en hierbij aandringt om de veiligheid voor fietsers (en voetgangers) langs de Neervelpsestraat (N234) in Boutersem tussen de bebouwde kom van Vertrijk en de bebouwde kom van Neervelp te verhogen, en hierbij de volgende maatregelen uit te voeren langsheen de Neervelpsestraat, minstens deze grondig te willen onderzoeken:

- een fysieke barriĂšre voorzien tussen het fietspad en de rijbaan langs de Neervelpsestraat (N234) (bv door het verderzetten van de paaltjes aan de versmalling in Vertrijk richting Neervelp) om de veiligheid voor fietsers te verbeteren en om te voorkomen dat er geparkeerd wordt op het fietspad (vroegere parking ter hoogte van de oprit autostrade richting Leuven)

- de maximale toegestane snelheid tussen de bebouwde kom van Vertrijk en Neervelp te verlagen van 70km/u naar 50km/u, conform het Vademecum fietsvoorzieningen van AWV

- een oplossing te bedenken voor de zichtbaarheid van fietsers, in het bijzonder richting Neervelp ter hoogte van de afrit net voorbij de brug van de autostrade

- verder in te zetten op het uitwerken van een duurzame oplossing

De gemeenteraad wordt op de hoogte gehouden van het overleg met het Agentschap Wegen en Verkeer


4. 💚 De ruimte respectvol delen

Zachte weggebruikers worden soms tegen elkaar uitgespeeld. Voetgangers ergeren zich aan fietsers en steppers, 'gewone' fietsers aan elektrische fietsen en speedpedelecs. Ook tussen actieve weggebruikers zijn hoffelijkheid en respect voor de wegcode uiteraard belangrijk, maar vaak zijn de conflicten vooral het gevolg van de ongelijke verdeling van de publieke ruimte: de auto krijgt ruim baan, alle andere weggebruikers moeten het met de restruimte doen.

  • We voorzien voldoende ruimte voor actieve weggebruikers. Bij de (her)aanleg van wegen denken we in de eerste plaats aan hun noden, in plaats van omgekeerd te vertrekken n.l. van maximale capaciteit voor het autoverkeer, en vervolgens de restruimte te verdelen.
  • Gemengd verkeer in de dorpscentra kan op voorwaarde dat er duidelijke afspraken zijn. Fietsers en steppers kunnen in de meeste voetgangerszone prima te gast zijn, op voorwaarde dat ze snelheid en gedrag aanpassen aan de voetgangers. Een beetje dezelfde logica als de fietszones, waar de auto welkom is als gast, maar de fietsers maatvoerend, dus.

5. 🌍 Delen is het nieuwe hebben

Deelmobiliteit kent meer en meer succes, en heeft ook in landelijk gebied nog heel wat potentieel.

  • We voorzien een divers aanbod aan deelfietsen (klassiek, elektrisch, bakfietsen,...), op strategisch gekozen plaatsen zoals hoppinpunten.
  • We stimuleren autodelen. Via communicatie en informatie of door stimuli zoals het ter beschikking stellen van parkeerplaatsen voor autodelers, kunnen we als gemeente hierin een voortrekkersrol spelen.

6. đŸŒđŸ€ Openbaar vervoer, voor iedereen

Frequent, comfortabel, betaalbaar en betrouwbaar, zo ziet aantrekkelijk openbaar vervoer er uit. Als gemeente spelen we een belangrijke rol om te zorgen dat iedereen het openbaar vervoer wil en kan nemen.

  • We nemen als gemeente een actieve rol op binnen onze vervoerregio Leuven, om te pleiten voor een sterk openbaar vervoer voor onze inwoners. Ook vervoer op maat moet hierin betrokken worden. De schepen of ambtenaar van mobiliteit is steeds op dit overleg aanwezig om de belangen en bezorgdheden van onze inwoners te verdedigen in het regionale overleg.
  • Hoppinpunten moeten volwaardige knooppunten worden. Dat kan door een aantrekkelijk vervoersaanbod (deelfietsen, deelauto's,...), maar ook door er andere diensten en functies aan te verbinden. Zo wordt het meer dan een vervoerspunt maar ook een ontmoetingspunt dat het sociale weefsel in Boutersem versterkt.
  • We investeren verder in aantrekkelijke en voor iedereen toegankelijke haltes. 
  • Vlotte doorstroming bij heraanleg van bushaltes en wegen zorgen voor kortere reistijden en een grotere betrouwbaarheid van het openbaar vervoer.
  • Via de derdebetalersregeling van De Lijn kunnen we de bus voor bepaalde doelgroepen goedkoper maken. Ook de nachtbussen willen we blijvend ondersteunen zodat onze jeugd veilig van Leuven thuis kan komen na een avondje uit in het weekend.
  • De mobiliteitscentrale voor aangepast vervoer kan een belangrijke meerwaarde betekenen in onze gemeente voor het vervoer van inwoners met een fysieke beperking. We bekijken op welke manier de gemeente deze organisaties kan ondersteunen zodat de inwoner met een fysieke beperking de mogelijkheid krijgt om zich op een veilige manier te verplaatsen van, doorheen en naar Boutersem.

7. 💚🌍 Parkeren

Parkeren is Ă©Ă©n van de krachtigste hefbomen waarover een lokale overheid beschikt in de omslag naar duurzame mobiliteit.

  • Parkeerbeleid gaat over meer dan auto's. Zorgen voor voldoende veilige en comfortabele publieke en private fietsenstallingen is een topprioriteit, met ambitieuze fietsparkeernormen. Zo stimuleren we inwoners om b.v. de fiets meer te gebruiken. Ook deelwagens kunnen we in projecten integreren.
  • We maken efficiĂ«nter gebruik van de ruimte door b.v. buurtparkeren te stimuleren, in plaats van individuele parkeerplaatsen voor ieders deur. Ook gedeeld gebruik van parkeerplaatsen is een goede optie: een parking van een winkel kan 's avonds bijvoorbeeld gebruikt worden door buurtbewoners.
  • De nood aan laadpalen voor elektrische wagens zal de komende jaren sterk groeien, ook in Boutersem. We blijven inzetten op voldoende laadpalen om de transitie naar elektrisch rijden te ondersteunen.

8. 💚🌍 Verkeersveiligheid

Kiezen voor een mobiliteit van het ontmoeten en voor een consequente toepassing van het STOP-principe maakt het verkeer zowel aangenamer als veiliger. Vanuit een All for Zero visie op verkeersveiligheid blijft een actieve aandacht voor verkeersveiligheid een must.

  • Verkeersveiligheid is een prioriteit in het lokale veiligheidsbeleid van de gemeente Boutersem. 
  • Niet enkel de directe schoolomgevingen worden veiliger gemaakt maar ook de volledige schoolroutes voor kinderen van en naar shool.
  • We brengen gevaarlijke plekken in kaart. Ongevallenstatistiek, resultaten van burgerbevragingen, acties en klachten van inwoners,... Ze leveren heel wat informatie op over de verkeersveiligheid in onze gemeente. We bieden als lokaal bestuur zelf ook actief tools aan om meldingen te doen en gaan actief met de informatie aan de slag.
  • Bij wegwerkzaamheden houden we meer rekening met actieve weggebruikers. Nog te vaak wordt er voor hen geen volwaardig of veilig alternatief voorzien, moeten voetgangers en fietsers op goed geluk hun weg vinden in onveilige omstandigheden en/of een grote omweg maken. Voorzie altijd een veilig en kwaliteitsvol alternatief, maak hierover goede afspraken met aannemers en zie toe op de naleving hiervan.
  • We geven bij het strooien en sneeuwruimen in de winter voorrang aan de veiligheid van voetgangers en fietsers.
  • Weggebruikers maken fouten. Daarom zorgen we dat het wegbeeld zo leesbaar mogelijk is, gecombineerd met een vergevingsgezind ontwerp: het biedt voldoende mogelijkheden in tijd en ruimte om eventuele fouten te corrigeren om een ongeval te voorkomen. In tweede instantie moet vergevingsgezinde infrastructuur de impact van fouten, als die toch tot een ongeval zouden leiden, maximaal beperken. 
  • We gaan als gemeente actief in gesprek met het Agentschap voor Wegen en Verkeer voor meer verkeersveiligheid op de gewestwegen in onze gemeente (Leuvensesteenweg en Stationsstraat/Smidstraat/Neervelpsestraat), en maken gebruik van de subsidiemogelijkheden voor kleine ingrepen op onze gewestwegen.

9. đŸ€ Participatie

  • GERANIMO wordt opnieuw leven in geblazen en mag geen schaamlapje zijn voor participatie waarin het bestuur haar beleid etaleert. Er wordt geluisterd naar mensen die mee nadenken waar we in Boutersem nood aan hebben zodat het verkeer veiliger en duurzamer wordt. Veel mensen hebben de expertise vanuit hun interesse of beroep. Ook adviesraden zoals de GECORO (Gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening) worden hierin betrokken.
  • Het mobiliteitsoverleg tussen administratie, bestuur, technische dienst en politie vindt regelmatig plaats. De vertegenwoordiger van de politie is aanwezig en neemt zijn/haar taak ter harte. Er is ook een betere terugkoppeling tussen Politieraad en Gemeenteraad.
  • Ook participatie op niveau van wijken of deelgemeenten, kunnen kansen bieden voor het bestuur om keuzes te maken die het verschil maken voor de inwoners. Inwoners worden mee actief betrokken bij het opmaken van de mobiliteitsplannen van de gemeente. 
  • We ondersteunen projecten zoals Telraam, waarbij we in samenwerking met inwoners, multimodale en real-time gegevens verkrijgen voor betere straten in Boutersem. Ook projecten als Mobilize kunnen nuttige data opleveren voor slimme beleidskeuzes. Meten is weten.

Groen werkt

Trage wegen worden in ere hersteld

De gemeente Boutersem maakte een inventaris van alle trage wegen op haar grondgebied. Er werd ook een tijdlijn opgesteld om trage wegen (gemeentewegen die enkel door voetgangers of fietsers gebruikt kunnen worden) opnieuw open te stellen. De voorbije 2 legislaturen heeft Groen dit altijd verdedigd. Trage wegen zijn immers een veilige manier voor jong en oud om zich gemakkelijk te verplaatsen in of tussen dorpskernen.

Zo hebben we ons bij de vraag voor het opdelen van percelen waar een oude voetweg doorloopt, maar niet opengesteld is, altijd verzet om die opdeling goed te keuren, zolang de voetweg niet in ere hersteld wordt of dat er tenminste een plan was op korte termijn om die voetweg terug bewandelbaar te maken.

Concreet gaat dit b.v. over de oude voetweg 29 (gemeenteraad juni 2019) die tussen de Eksterstraat en de Boststraat liep, of over voetweg 27 tussen de Kapelstraat en de Smisveldstraat (gemeenteraad mei 2024).

Ook voetweg 45 en 46 (gemeenteraad januari 2019), (bij de geplande nieuwe verkaveling in het woonuitbreidingsgebied op de Valkenberg, hadden we bij de verplaatsing graag gezien dat deze verlegd en verbeterd werd met onder andere een veiligere aansluiting met de Groenstraat. De huidige voetweg is bij de aansluiting met de Groenstraat erg smal, en niet toegankelijk voor bijvoorbeeld ouders die met de fietskar op weg naar school van deze voetweg gebruik maken. Bij de verplaatsing van beide voetwegen in de geplande verkaveling van het woonuitbreidingsgebied - dat gelukkig dankzij het werk van Groen niet is doorgegaan onder die vorm - heeft men de voetwegen wel officieel herlegd maar de aansluiting van die voetweg werd vergeten. Beter zou b.v. zijn om deze te verleggen naar waar voetweg 46 officieel zou moeten liggen. Zo is er maar 1 aansluiting op de Groenstraat, kan deze breder gemaakt worden en veiliger omdat die niet meer in een bocht maar op een recht stukje Groenstraat uitkomt. Veiliger voor chauffeurs en voetgangers en fietsers. Kinderen op weg van school naar huis kunnen het verkeer nog niet goed inschatten. Beugels om de voetweg af te sluiten, zijn volgens ons geen goed idee omdat je hierdoor de toegang beperkt voor b.v. fietskarren.

Sommige voetwegen werden wel opnieuw in ere hersteld, b.v. de voetwegen in de omgeving van de zandgroeve van Kerkom of de omgeving van de Sterrebornekapel en de Kerkomsesteenweg. Andere dossiers zitten op dit moment strop, onder andere de trage verbinding tussen Roosbeek en het culturele centrum op de Kerkomsesteenweg.

Groen zet volop in op trage wegen. Wij proberen de voetwegen te herstellen en zullen bij verkavelingsdossiers kijken om voetwegen open te stellen als voorwaarde om de verkaveling goed te keuren. Het tragewegenplan wordt uitgevoerd.


Â